Melakka en Singapore: van vergane glorie naar een wereldstad van formaat

21 april 2017 - Singapore, Singapore

Afgelopen dagen hebben we alweer onwijs veel gezien. We praten jullie even bij ...

We zijn in totaal twee dagen in Kuala Lumpur geweest. Deze stad heeft ons doen verbazen; zoveel diversiteit aan culturen, maar ook zoveel rijkdom aan natuur en hele hoge gebouwen. En je verwacht het niet, maar het is ook echt een groene stad!
Qua OV is het erg goed geregeld in de stad en daarbuiten. In de binnenstad rijdt een monorail en diverse metrolijnen, buiten de stad rijden diverse treinen. Uiteraard hebben wij de toerist uitgehangen en hebben wij ook gretig gebruik gemaakt van de Hop On Hop Off bus. Ideaal, kaartje is 24 uur geldig en brengt je langs alle toeristische plekken. We hebben dit ticket ook gebruikt om de volgende dag de trein te pakken naar de bus terminal, net buiten het centrum van KL gelegen.

Na twee dagen KL besloten we naar het zuiden af te reizen richting Melakka. We besloten met de bus af te reizen. Op het internet lazen we namelijk van diverse backpackers dat dit toch de meest snelle manier van reizen zou zijn. De trein zou immers ook niet in Melakka stoppen zodat we alsnog een busconnectie zouden moeten hebben naar Malakka. Daarbij schijnt de trein alle tussengelegen plaatsen aan te doen, dus heel veel stops met de nodige langere reisduur van dien. Zagen wij niet zo zitten.

Met de trein naar de bus terminal, daar een buskaartje gekocht (10RM p.p.) met als bestemming Melakka. Om 14.30 uur kwam onze bus voorgereden. Een welbekende touringcar met ligstoelen en verkoeling. De rit zou 2 uur duren. Muziekje op, zak chips erbij en gaan met die banaan.

In Melakka aangekomen de bus gepakt naar het hotel (The Emperor Hotel). Grote lobby, te groot voor het bedrag wat wij betalen denk ik nog (38 euro voor 2 nachten), maar als we eenmaal onze kamer binnenlopen zien we waarom. De kamers hebben er vast en zeker ooit beter uit gezien vermoedden wij, maar zo bleek later, pastte het hotel ook exact bij de uitstraling van de stad. Wij omschrijven het als "vergane glorie". Op zich prima om er een dagje rond te lopen, het Maritiem Museum te bezoeken en kiekjes te schieten van wat ooit ook even "Nederlands" was. Wij persoonlijk voelen ons hier altijd een beetje dubbel bij.

Tweede dag echt heerlijk gezwommen in het zwembad van het hotel, we waren bijna de enigen, op één Chinees na.

Gisterochtend hebben we om 11.00 uur de bus gepakt vanaf Melakka Sentral naar Singapore. Deze busrit duurde wat langer, 4,5 uur inclusief file, maar verliep ook weer perfect. Onderweg zijn wij de grens Maleisie/Singapore gepasseerd. Dit betekent dat je als busreiziger op twee punten uitstapt, om 1) een stempel van de Maleisische douane te krijgen dat je het land verlaat en 2) verderop een stempel te krijgen dat je Singapore inreist. Dit is dus je VOA (Visa On Arrival) die ook weer 90 dagen geldig is.

We zijn in het centrum "gedropt" en vanaf daar hebben we de metro gepakt naar ons hotel (Park22Hotel). Voor één nacht dit keer, want het hotel bleek voor de volgende nacht volgeboekt te zijn.
Gisteravond na het inchecken zijn we op advies van de gastheer direct een kamer gaan boeken in het hotel ernaast (Chinatown Hotel). Gelukkig hadden zij nog plaats. Hier overnachten wij nu.

Singapore is grotendeels te vergelijken met Kuala Lumpur. Een heuse metropool, met ook hier weer ontelbare skyscrapers, een aparte wijk voor expats, Chinatown, Little India, perfecte OV mogelijkheden en het is bovenal overal erg schoon!
Vandaag hebben we bijna de hele stad doorkruist, van Chinatown naar Little India, naar het vliegveld om vervolgens af te reizen naar "Gardens by the Bay". Dit keer niet met de zgn. "Hop On Hop Off" bus maar zo nu en dan met de metro. De ritjes met de metro zorgden namelijk ook voor een welkome verkoeling.

Inmiddels hebben wij besloten om morgenochtend Singapore te verlaten en het vliegtuig te pakken naar Maleisisch Borneo. Ons vliegtuig vertrekt morgen om 11.45 uur vanaf Changi Airport naar Kuching, waar we een kleine anderhalf uur later zullen landen. We hebben een enkeltje geboekt omdat we nog niet weten wanneer we zullen terugvliegen naar het vaste land.

Voor ons allebei is het de eerste keer dat we op Borneo zullen zijn. We hebben al over veel moois gelezen, eens kijken wat we allemaal gaan zien!

Met ons gaat alles helemaal goed, wij hopen dat het met jullie ook allemaal goed gaat!

1. Corry:
    21 april 2017
    Fijn om weer van jullie te horen! Ben benieuwd naar jullie belevenissen op Borneo. Geniet van de warmte (het lijkt wel of het hier steeds kouder wordt)! Grs.