Ergens naar uitkijken wordt gevolgd door de terugblik.

3 mei 2017

We zitten in de bus richting Kuala Lumpur. Vanochtend opgestapt in hartje centrum van Georgetown om de 5 uur lange reis te ondergaan. We verwachten rond 17.00 uur in KL te arriveren. De laatste hotelovernachting in Maleisië is in zicht.

Rijden met de bus is relaxed. Het zijn brede stoelen met verstelbare leuning, perfect om naar buiten te kijken en al het moois buiten waar te nemen.
Zodra je de stad uit bent, is de omgeving al snel heel groen en wisselt het landschap zich af met heuvels en bergen. En er is weinig tot geen afval te zien, het wordt goed ingezameld en ook hier gerecycled. Schone landschappen dus. Palmbomen en allerlei andere groene vegetatie wisselen elkaar af. Leuk om te zien is dat de Nederlandse kamerplanten ook hier gewoon in het wild groeien.
Maleisië heeft mij doen verbazen over hoe groen het is!

Op Borneo en in Taman Negara (vaste land) hebben we ons vooral in regenwoud begeven. Het is bijzonder om te zien hoeveel regenwoud er is en dat er ook wordt geprobeerd om dit te behouden, ondanks dat er op Borneo ook veel aan houtkap wordt gedaan. In de regenwouden hebben we korte treks gemaakt van ongeveer 2 tot 3 uur. Behalve in Taman Negara liepen we op Borneo over veel en dikke wortels waar we langs omhoog of naar beneden moesten klimmen, niks geen aangelegd wandelpad. Wat hebben we gezweet! Maar een heel mooie ervaring!

We hebben niet heel veel van Borneo gezien helaas. De afstanden zijn er nog redelijk groot, mede vanwege de kronkelwegen. De volgende keer willen we de grens Maleisië/Indonesië meepakken en dieper de jungle ingaan. Ik (Laura) lijk wel gek met mijn allergie voor muggensteken. Maar volgens mij kan het niet anders dan dat het een ongelooflijk mooie tocht moet zijn!

Zowel Borneo als het vaste land heeft heel mooie stranden, wij hebben er alleen overheen gelopen en naar gekeken. Dit keer niet gezwommen in zee, dus we moeten nog een keer terug om te zwemmen in de Straat van Melakka, de Zuid-Chinese zee hebben we immers al gehad toen we in Halong Bay (Vietnam) verbleven.

Maleisië heeft mij ook doen verbazen over de goede infrastructuur op het vaste land maar ook op Borneo. Er liggen goede wegen, er zijn voldoende manieren om van A naar B te reizen. Zo heb je voor de kleinere afstanden de app Uber waarmee je een taxi bestelt en voor de langere afstanden boek je eenvoudig een busticket (online). Het kost allemaal niet veel. De bus waar wij nu in zitten, kost ons omgerekend 6 euro pp en brengt ons van Georgetown naar hartje Kuala Lumpur in ongeveer 5 uur tijd. Een rit via Uber is dan weer relatief duur in vergelijking hiermee, 2,50-3,50 euro voor een ritje van 15 minuten. Maar nog steeds goedkoop natuurlijk als je kijkt naar de prijzen bij ons in NL.
De lokale taxi's ondervinden overigens ook hier veel overlast van de particuliere taxi's die via Uber rijden. Zij vragen immers een hoger tarief, vaak het dubbele ten opzichte van de Uber concurrent.
Ons plan om met de trein rond te reizen hebben we dus al snel laten varen. Het treinspoor ligt bij lange na niet op veel plaatsen, vanaf het station heb je vaak nog een aanvullende taxi- of busrit om op de plaats van bestemming te komen. Daarbij duurt de treinreis vaak stukken langer omdat het daadwerkelijk om de haverklap stopt.

Qua eten kent Maleisië geen uitgebreide, authentieke keuken. Als we het aan de Maleier zelf vragen geeft hij aan gerechten als Nasi Lemak en Roti Canai. Dit zijn gerechten die invloeden hebben van zowel de Indonesische als Indiase keuken. Dus echt typisch Maleise gerechten zijn er niet veel.

Maleisië is een goed ontwikkeld land. Zeker voor beginnende backpackers erg geschikt. Men verstaat eigenlijk overal wel Engels en zoals gezegd begeef je je eenvoudig door het land heen. Qua prijzen is het niet per se duurder dan in omringende landen. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel geld je aan iets uitgeeft. Wij zijn niet bedden op een slaapzaal in een hostel (5 euro pppn) maar voor 18 euro per nacht heb je al een schone 2-persoonskamer.

Ondertussen houden we nu een "plasstop" bij een benzinestation langs de snelweg. Goed geregeld zo, zeker als je zo'n lange busrit maakt.

Ik heb hier een lokale simkaart gekocht, ideaal om gebruik te kunnen maken van het lokale netwerk. Er zijn genoeg providers en plekken om een simkaart te kopen en op te laten waarderen. Het lokale internet kost geen drol: je kiest voor dag- (1GB), week- (2GB) of maandtegoed (5 of 10 GB) voor respectievelijk 3 (0,65 euro) 10, 30 of 50RM (10 euro). Mobiel internet is hier gemeengoed, iedereen heeft een mobiele telefoon. Het is het welbekende beeld zoals we het in Nederland kennen en al helemaal in de grote steden.

Volgens Google zullen we nu nog zo'n 2 uur rijden richting Kuala Lumpur, maar ik vermoed dat het nog wat langer zal duren. We slapen vanavond in de buurt van Kuala Lumpur Sentral Station. Hier pakken we morgen een directe trein richting het Internationale vliegveld. We hebben morgen nog de hele dag in KL, want onze vlucht vertrekt pas om 23.45 uur.
De vorige keer waren de Petronas Towers gesloten voor bezoek, hoop dat we er vanavond en anders morgen op kunnen!

Ik ga nog even goed naar buiten kijken en van al het moois genieten. Het duurt nog even voordat we dit weer zullen zien ...

1. Piet & Agnes:
    3 mei 2017
    Veel moois gezien dus in dit groene landschap. Hopelijk kunnen jullie nog wel op de Petronas Tower genieten van het uitzicht. Goede reis en groetjes!
  2. Corry:
    3 mei 2017
    Jammer voor jullie dat het al weer bijna voorbij is , maar gelukkig blijven er nog genoeg mogelijkheden over voor een volgende keer! Goede terugreis. Grs.
  3. RJ Schrijvers:
    3 mei 2017
    Mooi reisverslag, misschien nog eens handig voor de toekomst :-) . Goede reis thuis, meiden!